zondag 19 februari 2017

'Maar het hardste applaus is voor...'


Met deze woorden maakte dhr. Eppo van Nispen tot Sevenaer op 11 februari in Utrecht de winnaar van de Valentijnprijs 2017 bekend.

Nominaties

Door de vakjury waren vijf titels genomineerd voor de Valentijnprijs:

Bloeiend vlas - Gerda van Wageningen
Schelpenwit - Simone Foekens
José Vriens - Verdwaald
Elly Koster - Vier het leven
Reina Crispijn - Waar ben je?

Van 5 januari tot en met 9 februari kon het publiek stemmen op een van deze boeken.
'Sta je er goed voor?' werd me regelmatig gevraagd.
'Geen idee,' moest ik dan antwoorden, want we hadden geen zicht op de stemming. 'Er dingen vijf boeken mee, dus 20% kans,' zei ik dan maar.


Valentijnfestival

Op 11 februari was het zover. Op het Valentijnfestival dat dit jaar in Utrecht gehouden werd zou de winnaar van de Valentijnprijs bekend gemaakt worden.
's Ochtends was er eerst een ledenvergadering waar onder andere afscheid werd genomen van Gerda van Wageningen als bestuurslid en eveneens van mij als secretaris. Mijn termijn van twee jaar zat erop, tijd om het stokje over te dragen aan andere enthousiaste leden, die voor nieuwe input kunnen zorgen. Succes Kirstin Rozema en Gaby Rasters!

Na een heerlijke en goedverzorgde lunch was het tijd voor de markt. In de Pleinzaal - een reuze gezellige zaal met de uitstraling van een Frans pleintje - stonden de verschillende uitgevers met een stand, Marjolein van den Berg was er met haar prachtige zelfgemaakte sieraden, je kon een aantal creatieve workshopjes volgen en op de foto tegen een romantische achtergrond. Koffie en thee stonden voor het grijpen. In de naastgelegen zaal verzorgde Suzanne Peters een lezing over clichés, gevolgd door een lezing van Gerda van Wageningen over het schrijven van een kort verhaal.

De goodiebags (foto @Jeroen Mies fotografie)

Prijsuitreiking

Om drie uur begon het officiële gedeelte. Marjan van den Berg interviewde als presentatrice de vijf genomineerden, er was een muzikaal intermezzo en Marjan, die ook de voorzitter van de jury was, vertelde daar iets over.

Eigenlijk was ik zodra donderdagavond de stemming gesloten was mijn zenuwen kwijt geweest. De uitslag lag vast, ik had, net als de andere genomineerden, mijn best gedaan zoveel mogelijk stemmen te winnen, er was nu niets meer aan te doen.
Maar... ineens was het moment daar. De directeur van het CPNB Eppo van Nispen tot Sevenaer kwam naar voren om de prijs uit te reiken. Op dat moment sloegen de zenuwen genadeloos toe en mijn hart ging te keer als een malle.
Eindelijk waren daar de verlossende en verheugende woorden: 'Maar het hardste applaus voor deze keer is voor... Simone Foekens met Schelpenwit!'

@Jeroen Mies fotografie


Wohoooooo! Ik had gewoon - nee, niet gewoon, juist heel bijzonder! - gewonnen!
Wat super geweldig fantastisch!
Hoe ik me voelde? Dat is op deze foto wel te zien!


@Jeroen Mies fotografie

Yvonne Telleman is de kunstenares die dit prachtige beeldje dat nu mijn schoorsteenmantel siert, ontworpen heeft.



De prijsuitreiking was live te volgen op Facebook:



Keep on dreaming,
Simone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten